Tilbage til Great River Road forside

Hot Springs National Park

Torsdag den 19. september 2019

Vi var atter på et Candlewood Suite, så vi stod selv for dagens morgenmad.

Denne formiddag havde vi planlagt at besøge Hot Springs National Park.

Parken består først og fremmes af nogle gamle badehuse og varme kilder inde i byen, men et skovdistrikt der ligger tæt på byen hører også med til parken.
Vi kørte ned i byen, hvor vi fandt et parkeringshus, hvor vi kunne parkere bilen.

Derpå gik vi hen til Visitor Center, det ligger i et af de gamle badehuse, der samtidig er et museum.

Vi gik med på en guidet tur, og fik fortalt en del om badehusene, hvorledes de blev brugt med videre.

Hydroterapi.
Her skulle være en læge til stede når rummet blev brugt.

Den venstre var med is, den højre med damp, så skulle man skiftes med nogle minutter i hver.

Bruser med mange dyser, fra kontrolpanelet blev der skiftet i temperatur og vandstråler.

I dette rum var der også et badekar, hvor der blev sat svagt strøm til vandet.

Omklædningsrum.

Dampbade.

Man behandlede poliopatienter på forskellige måder, bl.a. blev musklerne trukket ud, når de var blevet gennemvarmet af det varme vand.

Præsident Eisenhower, der havde polio, har besøgt Hot Springs et par gange.

For at behandlingen skulle være effektiv, skulle man i badehus hver dag i 21 dage. Det var kun for de rige, for en dag/behandling kostede 45 cent, hvilket svarede ca. til en ugeløn. Der var nogle små værelser, så man kunne bo på stedet samt nogle opholdsrum, hvor man kunne fordrive tiden, når man ikke var i behandling.

Der var også en træningssal, forløberen til nutidens fitness rum.

Forskellige andre behandlere var også tilknyttet huset.

I kælderen var der en af de gamle kilder. Den var bag glas, og ikke til at fotografere.

Styringen af den gamle elevator var også i kælderen.

Bag badehusene er der stadig 47 varme kilder, de fleste er dækket til for at beskytte dem, men et par stykker af dem løb stadig ”frit”, og vandet var ret varmt.

Der ligger 8 badehuse fra begyndelsen af 1900-tallet. De har alle været lukket, men nu er 2 af dem genåbnet med moderne faciliteter, et er Visitor Center samt museum, de andre bliver benyttet til helt andre ting. De ældste af de huse der står nu er fra 1912, men der har været andre former for badehuse på stedet langt tilbage i tiden.

Vi kørte ud til Mountain Tower, der også ligger i National Parken. Vi tog op i tårnet, og denne dag var der klart vejr, og der er en fantastisk udsigt hele vejen rundt.

Derefter kørte vi lidt nordpå og en tur i den vestlige del af parken.

Tilbage i byen handlede vi lige lidt ind, inden vi returnerede til hotellet.

Så var der planlagt afslapning resten af dagen. Selvfølgelig skulle vi have vores frokost.

Vi tilbragte også noget tid i hotellets Pool.

Da det var blevet tid for aftensmad kørte vi hen til et Beef house og købte vores mad, vi fik kartoffelsuppe og en rigtig god bøf.

35 km.
Denne dag var max temperaturen 35 C, lidt køligere om eftermiddagen idet der var overskyet.