Tilbage Hawaii forside

Haleakala National Park og Laodalen

Lørdag den 26. januar 2013.

Morgenmaden var en buffet med meget forskelligt, og ikke alt var sukkersødt. Der var også borde, stole og metalbestik – vi var kommet til civilisationen igen. J

Kl. 8.00 mødtes vi i bussen – vi skulle på vulkaner.

Maui er dannet af 2 vulkaner, der er løbet sammen, så der er en dal imellem dem. Da vi ankom dagen før, var vi kørt fra nordsiden til sydsiden gennem dalen. Vi boede på den lille vulkan ved vandet. Denne dag, skulle vi på udflugt til den store vulkan og op på den.

Efter ca. 1½ times kørsel holdt vi en lille pause ved et Visitor Center.

Oppe på Haleakala holdt vi en times pause. Det var rigelig tid, så vi kunne nå op på toppen og se ned på kalderaen. En kaldera er et sammenstyrtet krater.
Vi var oppe i 2.996 m. højde, så luften var tynd. Det kunne vi godt mærke, da vi gik det sidste stykke op.

Alena fra Prag.

Da vi kørte ned igen, kørte vi forbi et par Nene (Hawaii gæs). Jeg nåede kun at fotografere den ene af dem.

Vi holdt et par små fotostop på vejen ned. Vi så en del cyklister på vej op af Haleakala, og også nogle der var på vej ned. Men oppe på toppen så vi også, at nogle snød. De kørte cyklerne op på biler og cyklede ned.

Vi holdt en frokostpause ved et center i Kahului, den største by på Maui. Der var en stor parkeringsplads, så da vi havde spist og handlet, gik vi en tur på parkeringspladsen for at supplere min samling af nummerplader fra USA.

Vi fortsatte udflugten og kørte til Iaodalen. Her stod den sidste kamp, da Kamehamehai samlede Hawaii. Det var et meget blodigt slag, og det siges, at der var så mange lig, at floden blev opdæmmet.

Iaodalen er den eneste af øens dale, der er beboet, og hvor man kan køre ind. Det er for øvrigt en blind vej. Alle andre dale ligger bag en bjergkam, hvor der ikke er nogle veje over, så den eneste mulighed for at komme derind er med helikopter.

Denne bjergkam bliver kaldt Nålen.

Turen gik så atter tilbage til hotellet, og resten af dagen var helt vores egen.

Efter forgæves at have prøvet om vi kunne streame DR TV på Internettet, gik vi en tur ned på stranden for at soppe. Vi så også et par hvaler i vandet.
Det med DR TV skyldes at Danmark næste morgen skulle spille herre VM finale mod Spanien i håndbold.

Aftensmaden købte vi på hotellet.