Tilbage Hawaii forside

Sukkermuseeum, natflyvning til Dallas

Tirsdag den 30. januar 2013.

   

Da vi stod op den morgen, var der for første gang så klart vejr, at vi tydeligt kunne se til Molokai. Desværre var det så pakke kuffert dag, vi skule forlade Hawaii og hotellet senere på dagen.

Da vi havde pakket færdig, satte vi os ned nær vandet, og nød solen en times tid. Kl. 12.00 skulle vi forlade vores værelse, så vi hentede vores håndbagage og fik tjekket ud.

   

Kl. 13.00 var vi alle samlet i bussen og vi forlod Lahaina området og kørte til Sukkermuseet. I dalen mellem de to vulkaner er der 37.000 ha. med sukkerrør. Baldwin, som ejer sukkerplantagerne og sukkerfabrikken på Maui, producerer nu 150.000 – 200.000 tons sukker om året. Sukker kræver båden varme og masser af vand. Der bliver brugt ca. 1000 l. vand for at producere 4 l. sukkersaft, og ud af det bliver der ½-1 kg. sukker. Nu om dage brænder man markerne/bladene når sukkerrørene skal høstes, så står der kun stænglerne tilbage. De er så saftige, at de ikke brænder. Det er også Baldwin der ejer hotelområdet hvor vores hotel lå, det er meget godt, da det ryger/oser meget når man brænder markerne. Men da Baldwin også har interesse i turistindustrien, er produktionen tilrettelagt således at markerne brændes af udenfor turistsæsonen.

   

   

   

Sukker har været kendt i mere end 10.000 år på New Guinera, man regner med at sukkerrørene har bredt sig derfra. I 1835 begyndte sukkerindustrien på Hawaii, men sukker var kendt på øerne længe inden da.

På museet så vi også en lille film, der viste lidt om, hvorledes man producerer sukker i dag. Udenfor stod der en del ældre maskiner.

   

   

   

   

   

   

   

   

   

   

   

       

   

   

   

Kl. 15.15 kørte vi fra sukkermuseet til lufthavnen, og vi skulle gennem de sædvanlige procedurer samt lidt ekstra for at komme ind til fastlandet.

   

   

Vi fik købt lidt at spise i lufthavnen, da vi jo skulle flyve med American Airlines, og der ikke er servering om bord på deres fly.

Som planlagt fløj vi ca. kl. 18.00 – og som noget af det første stillede vi vores ure til Dallastid kl. 22.00. Vi havde nu 6.063 km foran os, det tog ca. 7 timer.