Tilbage til Mexico forside

Uxmal - Merida - Chichen Itza

Tirsdag den 22. februar 2014
5 bevægelse
Bevægelsens tidsalder, navnet for vores tidsalder.

Vi startede dagens udflugt med at gå over vejen, og ind til Kongebyen Uxmal, der lå meget tæt på vores hotel.

Uxmal betyder ”bygget tre gange”. Det er den mest majestætiske af mayaernes ruinbyer. Ruinbyen var kendt i mange år, men først da den danskfødte Frans Blom kortlagde området i1920-erne, fandt man ud af dens store betydning.

Troldmandens Pyramide på 69 m. er noget helt særligt, den har nemlig afrundede hjørner og er oval.  Starten af pyramiden er fra ca. 581. Den er bygget i fem lag over flere hundrede år. Templet på toppen er hjemsted for dværgen af Uxmal. Ifølge mayamyten blev Uxmal grundlagt af en alux (dværg) der havde trodset en lokal konge. Da kongen udfordrede dværgen til at bygge et hus, stod Troldmandens Pyramide der næste morgen. En anden dag byggede dværgen vejen til Kabah. Som sidste udfordring skulle de begge slås i hovedet med en hammer. Kongen døde, men dværgen var beskyttet af en magisk tortilla og blev derefter hersker over Uxmal.

Trappen på forsiden er 65º stejl. På bagsiden er den 45º.

Fuglenes tempel.

I porthvælvingen på vej ind til Nonneklosteret er der to håndaftryk af en lille kraftig mayahånd. Det er bygherrens håndaftryk. Lokalguiden var maya, så vi kunne se en nutidig mayahånd.

Nonneklosteret (er navngivet af spanierne), det har formodentlig været et universitet for overklassen, med et frugtbarhedssymbol (en stor fallos) i midten.

Gårdspladsen har et optisk trick. Den er tilsyneladende rektangulær, men er smallere ved hovedfløjen samtidig med at den hælder en smule. Det får både bygningen og pladsen til at virke større.
Antropologisk Museum i Mexico By, er bygget med inspiration i Nonneklosteret.

Rundt om den vestlige bygning snor to fjerklædte slanger sig, sandsynligvis synske slanger. Menneskeansigter står ud af deres gab.

Boldbanens oprindelige målringe er indgraveret med datoer fra år 901. De målringe der sidder der nu, er kopier.

Alle byer havde mindst en boldbane og boldspillet var avanceret. Boldbanen var i form som to T’er med foden vendt mod hinanden. Det gjaldt så om at få en massiv gummibold gennem modstandernes stenring, og man måtte ikke røre bolden med hænder og fødder. Ved kampens afslutning skete det ofte, at det ene hold eller dets anfører blev ofret.

Chultun – vanddepot – kan som dem vi så dagen forinden rumme 35.000 l. vand. I Uxmal området findes der ca. 1.000 af dem, det svarer til, at der var vand nok til at få ca. 40.000 personer gennem tørketiden.

Kongepaladset anses af mange som den fineste mayabygning af alle. Paladset er mere end 100 meter langt. Det er opført til den mægtigste af Uxmals herskere, Chan-Chak-Kaknal-Ahaw, også kaldet Lord Chak. De store mosaikker viser ikke mindre end 103 billeder af Chak. En enorm frise symboliserer tiden, regnen, solen og genfødslens cyklus.

Vi gik tilbage til hotellet, og mødte lige en fugl, der var villig til at sidde model lidt.

Vi forlod hotellet og kørte til Mérida, der er hovedstad i delstaten Yucatán. Byen er også med næsten 1.000.000 indbyggere den største by på halvøen. Mérida er grundlagt af spanierne i 1542 på ruinerne af mayabyen Tihó.

Vi blev sat af bussen et sted på zokaloen, og gik først i samlet flok en lille tur ind i katedralen.

Vi fortsatte over til et gammelt palæ, der nu er regeringspalads. Der findes nogle malerier med mayahistorien.

Derpå holdt vi frokostpause, vi købte os en let frokost i en Oxxo.

Kl. 14.00 gik turen atter videre, vi kørte nu østpå.

Vi gjorde holdt ved Hoctun kirkegård. Den er opdelt i to, den første del man kommer ind i, er de velhavendes kirkgård.

Oppe bagved ligger så kirkegården for de mindre bemidlede.

Vi kørte videre til det næste hotel.

Vi var fremme ved hotellet 16.30, og tog hurtigst muligt lige en tur i poolen.

Derefter gik vi lidt rundt om hotellet, for at se om vi kunne se nogle fugle. Vi så lidt, men de var ikke særligt samarbejdsvillige, så det blev ikke rigtig til nogen billeder.

Om aftenen fik vi vores afskedsmiddag, den var samtidig også en kompensation for en ændring af vores værelser på det hotel, vi skulle på dagen efter. Vores værelser med havudsigt, var af hotellet blevet annulleret og ændret til haveudsigt.