Tilbage til Thailand forside

Cykeltur i det sydlige Hua Hin og Hjemrejse

Fredag den 25. januar 2019

Efter morgenmaden blev vi hentet af Chris, vi havde booket en halvdags-cykeltur i det sydlige Hua Hin.

Der var yderligere fire personer med denne dag. Det viste sig, at Chris boede ret tæt på vores hotel, det skulle være udgangspunktet denne dag. Vi fik vores cykler, og fik dem prøvekørt og indstillet.

Første stop på turen var ved Abebjerget, det er ikke det korrekte navn, men da der er mange aber der, er bjerget kommet til at hedde det i folkemunde.

Vi cyklede om på den modsatte side af bjerget, og holdt også der et lille stop.

Derpå cyklede vi videre mod syd ad en cykelsti.

Ved Rajabhakti Park krydsede vi vejen, og kørte ind i parken, der er militær område. I Parken står der 7 bronzestatuer af de største konger der har været i Thailand. Det er også meningen at Kong Rahma IX (der døde 2½ år tidligere end vi var i Thailand) skal have en statue i parken.

Der var information om de 7 tidligere konger, hvornår de havde levet og hvad de havde udrettet i deres tid, noget af det, var oversat til engelsk, så vi havde en mulighed for at læse med.

Vi kørte videre til Rescue Paws på et tempelområde i landsbyen Khao Tao. På stedet bliver indfangede vilde hunde steriliseret, vaccineret og behandlet for evt. andre ting inden de atter bliver sat ud i det område, hvor der er indfanget.

Der er mange vilde hunde i Thailand, man lader dem være, da de fleste thaier er buddhister og de tror på reinkarnation. Man gør ikke en vild hund noget, det kunne jo være et afdødt familiemedlem, der er genfødt som hund.

Gravmonumenter. Der er lidt af de afdødes aske i soklen.

Inden vi cyklede videre, var vi lige en lille tur ude ved stranden.

Der ligger en sø i Khao Tao, den cyklede vi langs. Ude i vandet er der bygget en pavillon, det er planen at der inde i midten af den skal være en statue af Kong Rahma IX.

Ved næste stop skal vi op til denne statue af Buddha – Big Buddha.

Der var en fin udsigt fra bjerget.

Det var muligt at gå ind under den store Buddha. Derinde var der en liggende Buddha, der er ”vores” Buddha, da det er tirsdags-Buddhaen og vi begge er født en tirsdag.

Vi gik ned fra bjerget og cyklede videre hen til næste stop, som var ved Zaithong Hydro Farm, der fortrinsvis dyrker salat.

Thorkild fik en blå læskedrik/kold te: butterfly pea. Det skulle bl.a styrke hår, negle og immunsystemet. Det skulle også være godt for hjertes sundhed, give energi, være smertelindrende og reducere evt. betændelse i kroppen.

Der blev også tørret bananer til snacks.

De der havde lyst fik en kop kaffe, som blev serveret i trækopper.

Sidste besøg på cykelturen var et væveri. Et projekt der er startet op af det tidligere kongepar, for at give fiskefamilier i Khao Tao en supplerende indkomst.

Ved siden af væveriet lå en lille butik, hvor man bl.a. kunne købe deres vævede stoffer.

Vi kørte tilbage til byen, hvor vi fik vores frokost inden vi afleverede cyklerne.

Lige overfor hvor vi spiste ligger Græstedvej.

Cykelture var på ca. 27 km.

Vi vendte tilbage til hotellet, hvor vi var en lille tur i poolen inden vi fik pakket kufferterne færdig, og var klar til at rejse hjem.

Ca. kl. 18.00 forlod vi hotellet, og begav os i bus sammen med et andet hold fra Stjernegaard mod lufthavnen i Bangkok.

Der var meget trafik, det tog ca. ½ time at køre gennem Hua Hin.

Da vi var ca. halvvejs holdt vi en pause.
Også da vi kom tættere på Bangkok var der masser af trafik, så vi sneglede os afsted.

Ca. 235 kilometer.

Lufthavnen var meget stor, så herligt med en guide, der lige vidste, hvor vi skulle hen for at tjekke ind.

Da vi var kommet gennem paskontrol og security fandt vi en Subway, hvor vi købte lidt at spise.

Ude ved gaten mødte vi Klaus og Marianne, de var også med på rundturen, og havde i den mellemliggende periode været på Phi Phi Island.

Lørdag den 26. januar 2019
Ca. kl. 01.00 forlod vi Bangkok og Thailand for denne gang. Vi havde også på hjemvejen købt plads på Premium økonomi, hvor vi kunne komme til at ligge ned.

Inden vi skulle sove lidt fik vi vores aftensmad.

Tidligt om morgenen fik vi morgenmad, den var en af de bedste vi har fået på et fly.

Ca. kl. 6.30 landede vi i Kastrup Lufthavn, og på parkeringspladsen holdt vores kolde bil, og ventede på at køre os hjem til Svendborg.