Tilbage til USA - The Wild West forside

Yellowstone National Park

7. dag. Yellowstone National Park. Fra Cody fortsættes mod vest gennem naturskønt område langs med Shoeshone River til den berømte Yellowstone National Park. Allerede i 1872 blev naturen i Yellowstone fredet, og verdens første naturpark var en realitet. Nationalparken byder på både smuk og særpræget natur – og et besøg her er bestemt en flot oplevelse. Yellowstone Lake markerer den østlige indgang til Yellowstone. Herefter drejes mod nord gennem Hayden Valley, hvor det ikke er ualmindeligt at opleve elge, bisons og måske endda en bjørn eller to! Længere mod nord besøges Yellowstones Grand Canyon, der er en særdeles farverig kløft i røde, gule og orange farver. Her opleves det 94 meter høje vandfald Lower Fall. Længere mod nord venter endnu et smukt vandfald: det 40 meter høje Tower Fall. Der fortsættes gennem store skovområder til Mammoth Hot Springs, der byder på imponerende naturscenerier i form af terrasser af kildekalk, hvor tusindvis af små vandfald langsomt flyder fra de varme kilder. Ved Norris Junction er der mulighed for en gåtur i det mest aktive gejserområde i Yellowstone, før der køres til hotellet i West Yellowstone for overnatning.

Søndag den 11. september 2011.

Vejledning til tempereret vand: Såfremt man tempererer vandet imens vandstrålen er nedad, skal man dreje "skifteskruen" 3/4 omgang rundt for at få den samme temperatur fra bruseren.

Vi var så tidligt oppe, at der var tid til en lille gåtur inden morgenmaden.

Morgenmaden spiste vi i det lokale, hvor den bar er, som Buffalo Bill fik af Dronning Victoria.

Kl. 8.00 var bussen pakket og klar, og vi kørte til oplevelser i Yellowstone National Park.

Yellowstone National Park, var den første nationalpark i USA. Nationalparken blev oprettet i 1872, og dækker et areal på 8.980 km2. Yellowstone befinder sig godt 2.000 meter over havet.

Efter en times kørsel var vi fremme ved nationalparken. Første stop var ved Yellowstone Lake, men vi kunne ikke se meget af søen, idet der var meget røg i luften. Et stykke fra, hvor vi var, var der nemlig skovbrand forsaget af et lynnedslag.

Vi befandt os ved det lille flag.

I stedet for søen kunne vi så fotografere en bisonokse der gik en tur på vejen forbi den plads, hvor vi var.

Da vi kørte videre, så vi for første gang damp, det kom op fra jorden ved søen. Store dele af Yellowstone er domineret af vulkansk aktivitet. 2/3 af verdens gejsere findes i Yellowstone, der er ca. 10.000 varme kilder, hvoraf de 3.000 er gejsere.

Ved Fishing Bridge holdt vi en pause.

Thorkild tog en lille video, for at få nogle kliklyde med hjem. Lydene kom fra græshopper.

Lønne købte ikke en hat.

Vi kørte ikke langt, før vi igen stod ud af bussen ved Mud Volcano, hvor der var en del varme kilder.

Når der er meget svovl/syre i vandet, opløser det klippe/sten og det bliver til kogende mudder.

Det blev til tre små video.

Vi kørte kun få meter frem, så stod vi af bussen, ved Sulphur Caldron, hvor der også var en del aktivitet. Der blev taget endnu flere billeder og lidt video.

Det næste sted vi holdt ind, var på en vigeplads, hvor der var bison der skulle fotograferes på begge sider af vejen.

Bison-kage.

Vi kom ind i bussen igen, men da vi havde kørt ca. 50 m. (lige over en lille bakketop), var der atter bison, en stor flok der gik i et område med en å. Et rigtig flot skue, så vi skulle da lige ud, og have nogle flere billeder.

Også her optog vi en lille video.

Derpå kørte vi til Lower Fall. En grand canyon med et vandfad, og en masse flotte farver i klipperne.

Det var blevet frokosttid, så vi holdt en pause ved Canyon Village, hvor der var Visitorcenter, butikker og spisesteder. Vi holdt også pause med vores kameraer.

Efter en times pause kørte vi til Tower Fall.

Så kørte vi til Mammoth Hot Springs. Der holdt vi to steder. Først så vi det nedefra, hvor der var en masse flotte farver.

Derefter kørte vi op, og så hvorledes det så ud ovenfor.

Sidste stop den dag var ved Norris Geyser Basin, der er det varmeste gejserområde i Nationalparken. Vi gik hen til Steamboat Geyser, tog lidt flere billeder og lidt video.

Vi begav os på vej ud af parken; der var ikke flere planlagte stop, men skulle der dukke noget spændende op, ville vi selvfølgelig stoppe.
Pludselig kom vi til en lang kø, det tydede på noget spændende og vi håbede på bjørne. Nogle i bussen mente, at de så en mørk plet der bevægede sig. Vi brugte noget tid, på at undersøge det nærmere med kikkerter og forstørrede fotos, men det viste sig at være en gammel træstub.
Vi kørte videre i den langsomme kø, og endelig så vi, hvad det var - og så var det bare et par wapitihjorte! Dem havde vi jo set en del af i Rocky Mountains, så der var ikke nogen grund til at stoppe for dem.

Så kørte vi mod Montana, vi skulle overnatte i West Yellowstone, der ligger lige udenfor nationalparkområdet inde i Montana.

Der havde hele dagen være flere flotte skyformationer på himlen. Også da vi kom til hotellet var himlen flot, så vi nåede lige lidt billeder inden aftensmaden.