Tilbage til De Vestindiske Øer forside

Ø-rundtur St. Croix

Tirsdag den 16. februar 2010.

Efter morgenmad er der Ø-rundtur i safaribus. Det er en utrolig spændende udflugt med havevandring, besøg på øernes eneste romfabrik, Cruzan Rum Factory og friluftsmuseet Whim inden der holdes frokost ved Frederiksted (frokost for engen regning). Besøg på det berømte Fort Frederik. Dagens sidste besøg er på "Little La Grange" - et museum som er familien Lawaetzs barndomshjem. På hjemturen gøres der fotostop ved Salt River Bay, hvor Columbus landede. Hjemkomst om eftermiddagen.
Om aftenen er der middag på en nærliggende restaurant inkluderet!

Morgensol.

Kl. 8.00 var vi klar ved safaribusserne, guiden i vores bus denne dag var Elisabeth (gift med Leif, nissen fra forleden dag).

Første stop var Botanisk Have, hvor Elisabeth fortalte om en del af planterne.

Svigermors skarpe tunge i blomst.

Blommetræ.

Det var i sådan et træ, vi ved Annaberg så, en del larver gnavede lystigt af bladene.

Vandrende bygget af danskerne, den gik fra en dæmning lidt oppe og ned til sukkermøllen ca. 2 km.

En agave har blomstret og er næsten helt visnet.

Silkebomuld.

På vores videre færd kørte vi forbi en af de ca. 10 slaveskoler, von Scholten lod bygge. I dag bruges denne til spejderhytte.

Der er destilleret rom på St. Croix siden 1650-erne. Vi kørte forbi byggepladsen, hvor de er ved at opføre en romfabrik til Captain Morgan Rum og hen til den eksisterende romfabrik Cruzan Rum.

Flagene repræsenterer de forskellige "ejere" af øen gennem tiden. Den gamle mølle er nu indrettet så der er en vandcisterne.

Klik på billedet for at se rom med "bevægelse".

Der dyrkes ikke sukkerrør mere på St. Croix, så man får sukkermelassen fra Brasilien, der kommer ca. 27 tankvogne med melasse i døgnet. Fabrikken laver 20.000.000 l. alkohol om året, de 15% bliver lavet til rom.

Destillationstårnet er den højeste bygning på St. Croix, man må højst bygge 3 etager, så der er givet dispensation til denne.

Restproduktionen nedkøles til 30 grader og fyldes i underjordiske tanke, det bruges bl.a. til dyrefoder.

Rommen bliver lagret på egetræstønder, der kommer også lidt egeflis i tønderne til at give farve og smag.

Når rommen er færdig tømmes tønderne henover en si og fyldes i store beholdere, derfra videre til tankbiler, der transporterers til Florida for at blive tappet på flasker der.

Efter rundvisningen var der smagsprøver for dem der havde lyst til dette. Der var også mulighed for at købe lidt rom.

På den ene safaribus var der et DK-skilt.

Vi kørte videre til Whim Plantage Museum. Ved indgangen står en gammel stenpostkasse.

Pokkenholt - det tungeste træ i verden, det kan ikke flyde.

Vandrenser.

"Brandbil."

Ann Heegaards gravsten, der ved en tilfældighed, blev reddet fra at blive sofabordsplade.

Vi kørte videre til Frederikssted, hvor der på Turtels Deli var bestilt sandwich til os. Vi sad ovenpå og havde en fantastisk udsigt, imens vi spiste.

Pelikaner med egen båd.

En af de få cyklister vi så på turen.

Vi kørte videre gennem byen og hen til Frederiksfortet, som vi besøgte.

Plantørstol. Her kunne manden sidde med benene oppe, så fødderne kunne falde lidt til ro, inden han fik støvlerne hjulpet af.

Næste punkt var Lawaetz' Museet. Carl og Marie Lawaetz' hjem, de købte det i 1895. Vi gik en tur i haven, derefter var vi rundt i huset.

Her var der engang en å.

Termitgangstier.

En tehætte Marie har syet.

Plantørstol.

På vores videre færd kom vi forbi det højeste punkt på St. Croix.

Vi gjorde holdt et sted, hvor vi kunne se ned til Salt River, hvor Columbus lagde til og hans folk gik i land i 1493.

Klik evt. på kortet for at se hvor enkelte af billederne er taget, der kan også zoomes yderligere ind.

Det var turens sidste stop. Vi kørte tilbage til hotellet og havde 1½ time til vi skulle af sted igen; så der var lige tid til en lille dukkert og lidt afslapning.

Mette Wons dykker igen, klik på billedet for en superkort video.

Fugl, klik på billedet for en video af denne.

Kl. 18.15 kørte vi med Taxi ind til Christianssted. Vi sejlede over til Protestant Cay, hvor vi fik Harbormasters Dinner. Menuen var en vestindisk buffet, og der var lidt underholdning.

Vi "efterlod" Marianne og Leif på kajen.

Et lille orkester spillede, og på et tidspunkt kom der en Macko Jumbies. Det er en mand med maske og meget høje stylter. Han dansede lidt for os, og gav man ham 1 $ kunne man få lov til at gå gennem hans ben, det skulle betyde lykke/held/glæde det næste år.

Kødet var lige så meget brændt, som det var grillet.

Der var også en, der dansede Limbo for os.

Vi tog båden tilbage til byen og videre med taxi tilbage til hotellet.