Tilbage til Vietnam forside

Hanoi - Hoa Lu -  Halongbugten

DAG 3 HANOI – HOA LU – HALONG-BUGTEN
Kørsel til Hoa Lu, sejlads på Ngo Dong-floden og kørsel til Halong-bugten
Efter morgenmaden bevæger vi os nu ud gennem Den Røde Flods delta og de mange rismarker og små landsbyer.
Første mål er den gamle historiske by, Hua Lu, som omkring år 1.000 var hovedstad i området. Dette var under Dinh- og Le-dynastierne.
Vi skal nu på sejlads i robåde ned ad Ngo Dong-floden til Tam Coc-grotterne. Første del sejladsen går gennem frodiggrønne landskaber med rismarker og omkringliggende kalkstensformationer. Senere når vi til selve grotterne, hvis systemer er over 200 meter lange og endnu én af de flotte naturoplev-elser vi møder.
Næste mål er Halong-bugten og på vejen dertil spiser vi frokost undervejs. Mere end 3.000 kalkstensøer toner frem i den store og billedskøn-ne bugt. ”Halong” betyder ”hvor dragen stiger ned i havet”, og en legende fortæller, at bugten blev skabt af en drage, som levede i bjergene. Da den en dag løb mod havet, gravede dens hale jorden op og efterlod kun små områder, kalkstens-øerne, synlige. Resten blev ifølge legenden fyldt op med vand og det er der, vi snart skal sejle.
Ved ankomsten til Halong by kører vi direkte til vores hotel og aftenen er til fri disposition.

Tirsdag den 8. marts 2011
Vi troede at mobiltelefonen var stillet til at vække os kl. 5.30, med det var da vist på lydløs! Heldigvis vågnede Thorkild 5.45, så vi havde ikke problemer med at nå vores morgenrutiner.
Senere på turen fandt vi ud af, at det var fordi, mobiltelefonen var indstillet til kun at vække om fredagen.
Der var en del andre gæster på hotellet, der havde valgt at spise morgenmad samme tid som vores hold, så det kneb lidt med pladserne til de sidste der kom ned.
Kl. 7.30 samledes vi alle udenfor hotellet, og gik et par gader hen til vores bus. Alt bagagen blev kørt.

Efter ca. 1½ times kørsel, holdt vi en lille pause. Thorkild overvejede at købe en hat, og han mente Lønne kunne agere lampe.

Vi kørte videre til Hua Lu, vi skulle ud på en lille sejlads i robåde med to personer i hver båd. Den båd vi kom i blev roet af et par kvinder, vi tror det var mor og datter.

Ser man godt efter, kan man se nogle bjerggeder på de to billeder.

Der, hvor vi vendte og skulle ro tilbage igen, var der en del både, hvorfra de solgte frugt og souvenirs.

Roturen varede ca. 1½ time, det var lidt hårdt for bagen, så mange af os kunne mærke turen et par dage derefter.
Vi blev fotograferet undervejs, da vi kom i land blev til tilbudt tre billeder. Vi ville ikke købe dem, men til sidst kom de så langt ned i pris, at vi købte dem og blev fri af sælgeren.

Lønne havde købt nogle bananer på turen, det snusede et par geder sig frem til, og hun blev meget interessant for dem.

Vi gik alle (undtagen gederne) et par gader op i byen, til en restaurant hvor vi fik vores frokost - en masse små forskellige retter. Der lå spisepinde til os, så vi forsøgte os med dem, men til slut overgav vi os til kniv og gaffel for at få de sidste ris af tallerkenen.

Udlejning af cykler.

Brændevin.

Turen gik atter videre mod øst. Der hvor vi på et tidspunkt holdt en lille pause, var der en mand, der var ved at plante et mandarintræ. Træet var formodentlig blevet brugt ved deres fejring af det vietnamesiske nytår, der dette år var i februar. Vietnameserne gik da ind i kattens år.

Dagens scootertransport var to levende grise bundet fast med bugen opad. (Fotograferet fra bussen).

I Halong by kørte vi direkte til en restaurant for at få vores aftensmad. En lille gut hilste pænt på os alle da vi ankom.

Også dette måltid bestod af mange små retter, denne gang var der en del sea food.

Da vi forlod restauranten stod den lille fyr der igen, og hilste farvel til alle.

Ca. 2 min. kørsel fra restauranten var vores hotel. Ved ankomsten fik vi alle et lille glas sød te.

Oppe på værelset ville Thorkild have en øl fra minibaren. Lønne ville gerne have en vand, men da hun fik den åbnet, viste det sig at den var bundfrossen. Heldigvis var der endnu en vand i køleskabet og den havde åbenbart ikke ligget der så længe, for den var uden is.