Tilbage til Vietnam forside

Mekongdeltaet - Saigon

DAG 11 MEKONG-DELTAET – SAIGON
Flydende marked, kørsel til Saigon og byrundtur i Saigon
I dag skal vi tidligt op for at opleve Sydøstasiens største flydende marked i deltaet. Det er en fantastisk oplevelse at se, hvordan varerne handles hen over rælingen på de hund-redvis af både og pramme, der på forunderlig vis formår at zigzagge rundt mellem hinanden. Tilbage på hotellet spiser vi morgenmad inden vi kører til Saigon.
Den mest “vestlige” blandt Vietnams byer er Saigon eller Ho Chi Minh City, som Saigon officielt kaldes. Byen er hjemsted for 5 millioner mennesker og har en blomstrende og fri markedsøkonomi. Det er en by med forbløffende kontraster: elegante internationale hoteller, eksklusive restauranter og mooderne barer og dette side om side med gadekøkkener, gadebørn og støjende cykeltaxaer og knallerter. Bowling- og indkøbscentre kappes om pladsen med frugt- og grøntsagsmarkeder, pagoder og karaokebarer. Summende, blomstrende, tæt pakket, kaotisk – og alligevel stadig med elegante franske koloniboulevarder og – bygninger; kulturelle minder om Frankrig, under hvis forvaltning Saigon var kendt som ”Orientens Perle”.
Efter frokost starter vores udflugt i Saigon med en tur rundt i byen for at få et overblik. Den katolske Notre Dame-katedral i røde mursten, postkontoret i kolonistil fra det 19. århundrede og ”Hotel de Ville”, rådhuset, som også ser umiskendeligt europæisk ud. Derefter besøger vi byens vartegn, Genforeningspaladset, der er en prisvindende bygning fra 1960´erne, og som før i tiden var det sydvietnamesiske præsidentpalads. Vi besøger Thien Hau-templet, et kinesisk tempel i Cholon, det tætpakkede og livlige China Town i byen og det nærliggende marked. På vejen tilbage aflægger vi et besøg ved den vietnamesiske Giac Lam-pagode, som kan dateres til år 1744 og menes at være den ældste i hele Saigon.
Der er denne dag inkluderet morgenmad og frokost.

Onsdag den 16. marts 2011

Da vi var i Hoi An var Lønne meget tæt på at falde. Hun brækkede formodentlig den ene tå, og her et par dage efter, havde den foruden en ny facon også fået en anden kulør.

Udsigt fra hotelværelset i dagslys.

Vi gik fra hotellet kl. 7.30, da vi skulle på sejltur på en af de 11 udløbere fra Mekongfloden, for at se det flydende marked.

Vi sejlede i to både.

Restauranten, hvor vi spiste aftenen før.

Vi sejler ind i markedsområdet.

½

Man kan på masten se, hvilke varer der er til salg fra båden.

Havnemyndigheden.

Ja, selvfølgelig var der da lige noget vi kunne købe på vejen tilbage.

Da vi ikke syntes, vi skulle købe mere, sprang sælgeren over på den anden båd.

Da vi var tilbage på hotellet, tjekkede vi ud, og var klar til at køre ca. 9.30.

Dagens første stop var ved et Cao Dai Tempel.

Denne gang var det hatte en flok sælgere syntes vi skulle investere i.

Vi kørte et kort stykke, og kom ned på havnen, hvorfra vi skulle på en sejltur i Mekong-deltaet.

Efter at have sejlet lidt, lagde vi ind til bredden. Vi skulle på besøg hos en familie, der havde en slikproduktion, og se hvorledes det foregik.

Vi så hvordan de lavede riskager, kokoskarameller og rispapir med sesam.

Efter at have set produktionsdelen, var der dækket op til os ved et par lange borde med smagsprøver.

Vi kunne købe slik og andre kreationer med hjem. Lønne købte årets julegave til hendes søstre her, de kan godt begynde at glæde sig.

En kombination af still-billeder og video.

Da vi sejlede videre fik vi serveret frugt og te/kaffe.

Teglværk.

Savværk.

Næste stop var vores frokoststed. Der var en lille gåtur fra, hvor vi lagde til, og hen til restauranten.

Først fik vi lotussuppe.

Derefter blev der lavet forårsruller til os ved bordene, der var bl.a. elefantørefisk i.

Forårsruller og græskarblomst.

Store rejer der blev pillet til os.

Ris.

Svinekød.

Bananer, der smagte fantastisk.

Og mango der også havde en fortrinlig smag.

Der var omkring restauranten en del forskellige frugttræer bl.a. arecannødder (betelnødder), stjernefrugt, kokosnød, jackfrugt og kalabas.

Da vi gik tilbage til båden, var der et familieskænderi på stien, det lød meget voldsomt. Den vietnamesiske guide  fortalte os, at der var bryllupsfest, og det var noget med at manden havde drukket lidt rigeligt.

En tidligere sømand bliver hjulpet ombord.

Vi havde ca. 20 min. sejlads tilbage til kajen med vores bus. Derfra gik turen direkte til vores hotel i Ho Chi Minch City.

Her kan man leje en hængekøje for et par timer, vi så mange af den slags udlejningssteder i det sydlige Vietnam.

Vi så mange gravsteder på markerne over hele Vietnam.

Her var de i gang med årets første høst.

Aftensmaden - en lækker bøf - købte vi i en restaurant der lå tæt på hotellet.

Derefter gik vi lige et par huse længere væk og fik en gang "Foot massage with hot stone" af et par "små" piger.