Tilbage til Great River Road forside

Tupelo MS til Cullman AL
Natchez Trace Parkway - Natural Bridge

Tirsdag den 24. september 2019

   

Vi skulle atter skifte hotel, så efter morgenmaden pakkede vi bilen og tjekkede ud.

  

Vi ville først ned i byen, for at se Tupelo Battlefield, på vejen dertil, måtte vi holde stille, idet der kom et tog forbi. Togbanen gik lige skråt igennem et stort kryds med forholdsvis megen trafik.

   

Da vi kom kørte toget, så holdt det stille ca. 2 min. (det blokerede stadig vejen) så kørte toget lidt, så holdt det stille, derefter begyndte det at bakke… toget holdt atter stille, kørte lidt fremad igen og bakkede igen. Så kørte det frem igen, og bakkede endnu engang lidt.

   

Og sådan fortsatte det, jeg holdt op med at notere diverse kørsler og stop.

Endelig besluttede de sig for at toget skulle køre, og vi kunne komme videre på vores tur.

   

Hele seancen tog ca. 15 min. Det gentager sig garanteret ofte, og dette land har sendt folk til månen, men kan ikke køre et tog gennem en by med ca. 38.000 indbyggere, uden at sætte byens trafik i stå i længere tid. Med den længde vi ved der er på togene i USA, har denne spærret mindst 3 større veje i byen. Det var aldrig gået hjemme i Danmark.

      

Med lidt besvær fandt vi ud af, at Tupelo Battlefield kun er et meget lille område med en mindesten og er par kanoner. Vi fik senere at vide, at inden man havde fået gjort indsigelser imod, at der blev bygget på området, var området bebygget.

Vi kørte nordpå af Natchez Trace Parkway på en strækning vi også kørte dagen før, vi ville nemlig lige besøge parkens Visitor Center.
På Visitor centeret så vi en meget interessant film om Natchez stiens historie.
Natchez Trace Parkway er den længste National Park i USA, den er ca. 700 km. lang, og går gennem tre stater. I gennemsnit er den ca. 240 meter bred. Vejen følger omtrent Old Natchez Trail, der formodentlig blev formet af bisoner og blev så en rejsekorridor, der er blevet brugt af indianere, ”Kaintrucks”, europæiske bosættere, slavehandlere, soldater og fremtidige præsidenter.
I dag er den markeret som en Scenic Drive. Mange bruger vejen og området langs vejen til rekreative aktiviteter. Vejen er udpeget som cykelrute, og der er flere steder, hvor man som cyklist kan campere. Der er også mange steder, hvor man kan holde ind, og evt. gå en tur på en af de mange stier der er i det smalle skovområde, der er også stier, hvor det er tilladt at ride. Der må ikke køre lastbiler på vejen.

   

De mest berømte rejsende i Natchez Trace var landmænd og bådmænd fra Ohio-flodregionerne Pennsylvania, Ohio og Kentucky der fragtede forsyninger ned til havne i Natchez og New Orleans i begyndelsen af 1800-tallet. Uanset, hvor de kom fra, blev de samlet kendt som "Kaintucks".
https://www.arcgis.com/apps/MapJournal/index.html?appid=93d4fd0cf9664bff9fbdc2c4dda802e0
Da dampbådene kom til, kunne man pludselig sejle opad Mississippi floden, og Natchez Trace blev ikke mere brugt og næsten helt glemt.

      

Vi holdt ind flere steder langs vejen, bl.a. ved et lille vandhul.

   

   

   

Her har der engang ligget en landsby.

   

   

   

   

Et lille stykke jord, der ligger hen som oprindelig prærie.

      

   

   

   

Bynum Mounds.

   

   

   

Da vores bestemmelsessted for dagen lå i en helt anden retning end den vi kørte forlod vi Natchez Trace Parkway.

       

   

   

I Sulligent købte vi vores frokost.

   

Ved Natural Bridge holdt vi ind og gik en lille tur.

   

   

   

   

   

   

   

   

   

   

   

Vi fandt vores hotel for de næste to nætter i Cullman og fik os installeret på værelset.

   

           

Aftensmaden købte vi på en familierestaurant i nærheden.

       

Da vi først havde fået vores kartoffelsuppe varmet op smagte den rigtig godt.

   

Det var et af de steder, hvor man bare skal smide skaller af jordnødderne på gulvet, det har jeg altså svært ved, så mine kom på en tallerken.

   

319 km.
Max. Temp 33 C.